Irsyadee Ft Hafiz Hamidun - Taubat Seorang Hamba Mp3
Musicaddict.com

Friday, October 29, 2010

Recurrent Shoulder Dislocation

Hampir seminggu aku mula bergiat aktif dalam sukan badminton walaupun dalam keadaan kerja yang cukup berlambak. Tak apalah, Sukan boleh menguatkan dan menyihatkan badan. Namun petang tadi berlaku kecederaan akibat terlalu 'profesional' dalam sukan badminton. Masuk ni dah 5 kali aku berhadapan dengan kecederaan terlepas tulang bahu ( Recurrent Shoulder Dislocation). So, aku cari artikal mengenainya untuk dikongsikan pada mereka yang tidak tahu mengenainya.

(Artikel ini dipetik dari Utusan Malaysia. Di tulis oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH)


Menurut Pakar Ortopedik dan Pembedahan Sukan dari Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Dr. Khaizatul Ezam Abu Bakar, bahu yang sering terlepas atau dikenali sebagai recurrent shoulder dislocation adalah komplikasi yang sering berlaku selepas dislokasi bahu (sendi bahu terkeluar selepas berlakunya kecederaan).

“Dislokasi bahu boleh berlaku pada mana-mana peringkat umur. Ia selalunya terjadi berikutan trauma atau jatuh dan boleh menjadi sakit.

Dislokasi bahu yang tidak dirawat dengan sempurna boleh menyebabkan ketidakstabilan pada sendi tersebut menyebabkannya sering tercabut atau dislokasi berulang-ulang.

Keadaan ini dikenal pasti sebagai ketidakstabilan bahu. Bila ini berlaku, pesakit mempunyai kesukaran untuk bermain atau melakukan aktiviti berat menggunakan bahu tersebut,” ujarnya.

Dislokasi boleh berlaku tanpa sebarang trauma dan spontan selepas melakukan pergerakan abduksi dan pusingan luaran (external rotation) pada bahu.

Pesakit dinasihatkan mengelak kedudukan pergerakan tersebut bagi mencegah dislokasi daripada berulang.

Tambah Dr. Ezam, ketidakstabilan sendi bahu atau sendi bahu yang longgar berlaku dalam dua keadaan iaitu traumatik dan atraumatik. Traumatik berlaku apabila kecederaan serius pada struktur sokongan sendi bahu menyebabkan sendi tersebut mudah tercabut dan dislokasi berlaku secara berulang-ulang.

Keadaan ini berlaku lazimnya pada golongan muda yang aktif bersukan. Pesakit yang lebih muda dan lebih aktif ketika berlakunya dislokasi pertama lebih berisiko untuk mendapat ketidakstabilan bahu.

Sementara itu, autraumatik berlaku pada individu yang memiliki struktur sokongan sendi yang longgar sama ada secara genetik atau keturunan.

Bukan sahaja sendi bahu individu tersebut longgar malahan turut melibatkan sendi-

sendi lain. Dislokasi yang berlaku selalunya tidak sakit dan individu tersebut mudah untuk memasukkan sendi tersebut ke keadaan asal.

“Ketidakstabilan sendi bahu yang berlaku disebabkan oleh trauma bermula apabila dislokasi sendi bahu yang pertama menyebabkan kecederaan pada struktur ligamen sokongan pada sendi tersebut,” ujarnya.

Dr. Ezam menjelaskan, sendi bahu terbentuk daripada artrikulasi pangkal tulang humerus dengan bahagian glenoid tulang skapula. Glenoid atau soket sendi bahu mempunyai permukaan yang rata dan ia dikelilingi oleh labrum (mangkuk rawan) yang turut menyelaputi tulang humerus,” jelasnya. Apabila dislokasi berlaku, labrum terkoyak daripada glenoid menyebabkan sokongan dari ligamen hilang. Koyakan tersebut menyebabkan labrum menjadi rata dan tidak dapat mengadang tulang humerus terkeluar daripada soket glenoid.

Ini menyebabkan ketidakstabilan yang serius pada sendi tersebut dan dislokasi mudah berlaku.

Justeru itu, tulang bahu yang terkehel atau teralih kedudukannya perlu dirawat segera.

“Bagi kes-kes yang lebih kompleks, pesakit perlu dibawa menjalani beberapa prosedur terlebih dahulu. Ini untuk memastikan sama ada terdapat komplikasi lain seperti keretakan tulang, kecederaan tisu lembut seperti ligamen yang terkoyak, mahupun kemungkinan urat saraf yang tertekan,” katanya.

Untuk itu, imbasan sinar-X atau teknik MRI boleh digunakan untuk mengesan kecederaan pada labrum (tulang rawan) atau mana-mana struktur yang menyambung antara sendi tulang.

Memandangkan bahagian sendi tersebut akan membengkak dan bertambah sakit, maka lebih baik rawatan tersebut dipercepatkan. Sejurus tulang tangan dimasukkan semula ke dalam soket bahu, sebahagian daripada rasa sakit itu akan hilang. Bagi kes yang berulang, klinik atau hospital boleh menawarkan beberapa jenis rawatan. Antaranya adalah pemulihan Bankart iaitu pembedahan membaik pulih kecacatan dalam kaviti glenoid. Pembedahan baik pulih itu boleh disertakan dengan prosedur atroskopik. Ia mengenal pasti, memantau, dan mendiagnosis kecederaan sendi menggunakan instrumen optik serat untuk melihat terus ke dalam bahagian yang cedera.

Selepas menjalani rawatan mengikut keperluan, pesakit disarankan berehat daripada melakukan kerja-kerja berat khususnya yang melibatkan pergerakan tangan.

Selain pembedahan yang disarankan pada pesakit yang mempunyai ketidakstabilan bahu yang tidak dapat dikawal oleh terapi fizikal dan pengubahsuaian aktiviti, pesakit juga akan menjalani rawatan bukan pembedahan.

Ia melibatkan terapi fizikal bertujuan menguatkan otot sekitar sendi bahu dan ini akan meningkatkan kestabilan sendi tersebut.

No comments:

Post a Comment