Irsyadee Ft Hafiz Hamidun - Taubat Seorang Hamba Mp3
Musicaddict.com

Monday, October 25, 2010

Menangani Stress

Sebenarnya banyak cara untuk menangani stress kerana punca stress ini daripada macam-macam benda. Di sini ada sedikit info untuk dikongsikan bersama;



1. Senyum
Adakalanya sukar untuk kita mengelak benda-benda atau perkara yang boleh membuat kita stress. Perangai manusia, pertanyaan manusia, kerja yang melambak , bising dan macam-macam lagi. Apabila kita berada dalam situasi yang kita sendiri tidak boleh mengelaknya. Senyuman adalah perkara yang paling baik dan mujarab dalam meredakan stress. Kalau boleh, fikirkan benda yang lucu untuk kita ketawa sekejap.

2.Ambil wuduk/ Berzikir/ Sembahyang
Seperti yang kita tahu, dengan mengingati Allah, hati akan tenang. Mohonlah pada Allah. Dan lagi syaitan memang sentiasa mengambil peluang menanti kita dalam keadaan berkecamuk. Bila jadi begitu mudahlah untuk kita marah dan mengeluarkan perkataan-perkataan yang tidak baik. Selain daripada mengingati Allah, dengan mengambil wuduk juga membuatkan badan kita segar apabila terkena air sembahyang.

3. Diam dan bersendiri seketika
Adakalanya, bila marah dan tertekan, ambillah ruang untuk bersendiri. Seharusnya, duduklah sebentar di kawasan yang luas dan tenang. Bila berada di tempat yang lapang, fikiran juga bertambah lapang. Barulah boleh membuat perkara yang betul.

4.Beri ruang pada diri untuk meluahkan
Biasanya stress berpunca daripada masalah yang tak dapat di selesaikan. Luahkan masalah sama ada dengan bercerita kepada teman, atau menzahirkan dalam bentuk lukisan dan kraftangan atau coretan. Tak semestinya perlu pandai melukis. cukuplah untuk melepaskan apa yang terbuku di hati.

5.Buat sesuatu yang melekakan sebentar
Mungkin dengan menonton televisyen, mendengar lagu-lagu kesukaan, membeli-belah, menyanyi atau bermain sukan kegemaran. Pastinya kepenatan atau jalan cerita yang anda tonton mengurangkan tekanan

6.Tidur
Strees juga berpunca daripada rehat yang tidak cukup. Lelapkan lah mata sebentar. Pastikan ketika itu anda tidak meletakkan telefon di sebelah. Biarkan diri andak bebas daripada gangguan kebisingan untuk tidur yang lena

7.Elakkan daripada memendang/membuat benda yang sama
kadang-kadang stress berpunca daripada orang sekeliling atau benda yang ada di sekeliling. Jika anda stress dengan orang di sekeliling, cubalah untuk tidak memandang sebentar dan bergaullah dengan orang lain yang boleh menghiburkan anda. Atau, susun semula kedudukan meja anda agar rasa lebih selesa. Jika anda jemu untuk membuat benda yang sama, buatlah kerja lain dahulu sebelum memulakan kembali kerja yang sama.

8.Haruman
Haruman yang segar dapat membuatkan fikiran kita menjadi segar. Jadi, letakkan pewangi di bilik atau meja anda agar anda sentiasa merasa segar

9.Udara
Apabila ruangan udara sempit, jumlah oksigen yang sampai ke otak juga sempit dan anda akan berasa tidak selesa. Ini boleh mengakibatkan stress. Pastikan ruang kerja anda sentiasa bersih dan luas agar udara sentiasa ada.

10.Pelukkan dan Sentuhan
Adakalanya, apabila merasa stress, bererti anda inginkan perhatian. Sentuhan dan pelukkan dapat membuatkan jiwa anda merasa tenang. Seharusnya, ibu bapa yang peka dengan anak-anak akan mengenali situasi anak mereka yang berada dalam keadaan stress. Pelukan dan sentuhan bukan sahaja sebagai tanda kasih sayang, tetapi juga sokongan terhadap individu yang menghadapi stress.

No comments:

Post a Comment