Irsyadee Ft Hafiz Hamidun - Taubat Seorang Hamba Mp3
Musicaddict.com

Tuesday, November 9, 2010

Belajar Berbudi Bahasa

Manusia tidak boleh hidup sendirian tanpa pertolongan manusia yang lain. Petani memerlukan nelayan untuk makan ikan, nelayan pun perlukan petani untuk makan sayuran. Begitu juga jika setinggi manapun jawatan kita, jika kita pegawai kita memerlukan kerani untuk membantu kerja kita. Siapa pun kita, kita tetap memerlukan insan lain dalam hidup kita. Duit yang melimpah bukan satu tanda kita boleh melakukan apa sahaja.
Kesalnya, bila ada lagi segelintir manusia yang tidak tahu menghargai pertolongan orang lain, tidak tahu menghargai sumbangan orang lain dalam kehidupan dek kerana merasakan kedudukan yang lebih tinggi.
Sayangnya, manusia yang tidak tahu menghargai ini terlepas banyak perkara dan nikmat yang amat indah yang tidak boleh dikongsi dengan orang lain. Jika kita tahu menghargai orang lain, penghargaan itu sebenarnya akan berbalik kepada kita. Jika tahu berbudi bahasa dengan orang, orang lain akan membantu kerja kita bukan setakat membuat kerja kerana tuntutan tanggungjawab tapi kerana keikhlasan dan hati yang riang.
Gunalah perkataan "Mintak Tolong.." dan "Maaf.." dalam kehidupan seharian agar kelak orang lebih senang untuk bekerjasama dengan kita, dan semua itu menyumbang pada rezeki kita juga. Tak semena-mena orang belanja makan atau dapat cenderahati daripada orang yang sentiasa mengingati kita. Tak rugikan berbudi bahasa ni?...

No comments:

Post a Comment