Irsyadee Ft Hafiz Hamidun - Taubat Seorang Hamba Mp3
Musicaddict.com

Thursday, November 4, 2010

Antara Matlamat dan Impian


Semua insan melalui liku hidup yang berbeza namun setiap daripada kita mengimpikan sesuatu yang sama, hidup senang, banyak wang ringgit, kereta serta rumah besar dalam erti kata lain adalah satu impian yang indah. Namun, dalam berimpian kita terlupa untuk memberitahu diri kita tentang perlunya matlamat.
Pernahkah anda terfikir, pada usia berapakah anda mahu berkhawin, berkereta besar, naik pangkat?...kebiasaan kita hanya akan mengungkapkan, "satu hari nanti aku pasti berkereta besar" atau " tak tahulah, mungkin 2 atau 3 tahun lagi kot"...Kenapa tidak di spesifikkan lagi kepada, "di usia 35 aku sudah mempunyai rumah besar", atau "pada tarikh11.10.2010 akan menjadi tarikh penting dalam hidup aku".
Perlunya perancangan dalam hidup agar jarak matlamat yang kita sasarkan tidak lari begitu jauh. Samalah macam menetapkan menu apa yang ingin dimakan berbanding dengan makan apa yang ada. Jadi, usaha akan seiring kerana kita akan berasa bertanggungjawab sekaligus matlamat mendesak kita untuk berjuang kearah apa yang di impikan. Sebagai contoh, sekiranya anda memandu dan anda tahu jarak ke arah tempat yang akan anda tuju, anda pasti dapat menganggar bila akan sampai dan cuba untuk sampai pada tepat masanya. Cuba bayangkan jika anda tidak tahu dimana letaknya Cameron Highland dan anda memandu tanpa arah, untung sabut anda jumpa tempat di tuju, bagaimana jika untung batu?Dan berapa pula masa yang akan di ambil?
Pendek kata, matlamat membuat kita lebih besedia menghadapi sesuatu, lebih maju daripada orang lain. Jadi, jika ada aral di tengah jalan pun, tidaklah mengambil masa yang panjang kerana anda telah bersedia. Dan lagi, Jangan cipta seribu satu alasan dalam menuju matlamat, sebaliknya carilah satu atau lebih jawapan. Kerana, tiada orang yang menuju kejayaan tanpa susah atau dengan menadah tangan menunggu pertolongan tiba. Namun setelah usaha dan berdoa, segalanya bukan kuasa kita. Tapi tuhan juga tidak suka kita berputus asa. Fikirkan lah jalan lain untuk mencapai matlamat kita. Fikirkan dan fikirkan sehingga kita berjaya. Kerana yang berjaya pun kita, dan yang susah pun kita....So, sapalah lagi yang mahu membantu diri kita melainkan kita sendiri.

No comments:

Post a Comment